- мая 18, 2022
Mamanabiyeva Sh.Sh.
Mamanabiyeva Shaxrizoda Sharofiddin qizi – Teacher,
DEPARTMENT OF ENGLISH APPLIED DISCIPLINES № 2,
UZBEK STATE WORLD LANGUAGES UNIVERSITY,
TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: the demand for English language education around the world is increasing because it is the language of international business, technology and science. Therefore, ESP will flourish and grow more in non- native English speaking countries. ESP will use computer based curricula and authentic texts. In other words, ESP will use more sophisticated learner centered curricula. Since ESP is sensitive to the learners’ background and the context in which the learners use English, it will be sensitive to cross cultural issues. As a result, ESP will research the cross cultural issues related to ESP learning. ESP will still use need analysis, however, the focus of need analysis will be shifted because ESP will be done more in non native English speaking countries. ESP will be the part of ESL or EFL teaching, which will be the part of English Language teaching in general. Developments in applied linguistics will certainly influence ESP teaching in particular. Furthermore, Content Based Instruction and Task Based Instruction will become more popular in ESP.
Keywords: EFL, ESP, EOP, assessment, communication, ELT.
ВАРИАЦИЯ ESP В РАЗРАБОТКЕ УЧЕБНОЙ ПРОГРАММЫ
Маманабиева Ш.Ш.
Маманабиева Шахризода Шарофиддин кызы – преподаватель,
кафедра английского языка прикладных дисциплин № 2,
Узбекский государственный университет мировых языков,
г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: спрос на обучение английскому языку во всем мире возрастает, поскольку это язык международного бизнеса, технологий и науки. Таким образом, экстрасенсорное восприятие будет процветать и развиваться в странах, для которых английский язык не является родным. ESP будет использовать компьютерные учебные программы и аутентичные тексты. Другими словами, ESP будет использовать более сложные учебные программы, ориентированные на учащихся. Поскольку ESP чувствителен к фону учащихся и контексту, в котором учащиеся используют английский язык, он будет чувствителен к межкультурным проблемам. В результате ESP будет исследовать межкультурные проблемы, связанные с обучением ESP. ESP по-прежнему будет использовать анализ потребностей, однако фокус анализа потребностей будет смещен, поскольку ESP будет больше проводиться в странах, для которых английский язык не является родным. ESP будет частью обучения ESL или EFL, которое будет частью обучения английскому языку в целом. Развитие прикладной лингвистики, безусловно, повлияет, в частности, на преподавание ESP. Кроме того, обучение на основе содержания и обучение на основе задач станут более популярными в ESP.
Ключевые слова: EFL, ESP, EOP, оценивание, общение, ELT.
References / Список литературы
- Hamp-Lyons L. (2001). English for Academic Purposes. In R. Carter &D. Nunan (Eds.). The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Р 126-130.
- Hutchinson T. & Waters A. (1987). English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Ссылка для цитирования данной статьи
![]() |
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. | |
Mamanabiyeva Sh.Sh. THE VARIATION OF ESP IN DESIGNING CURRICULUM//Наука, техника и образование № 3 (86), 2022. - С.{см. журнал}. |